Geoblog.pl    pomarancz4    Podróże    Szwedzki "jutron" i szczupaki [Piotrek]    Szwedzki "jutron" i szczupaki

Szwedzki "jutron" i szczupaki

Szwecja
Szwecja, Storuman

W 2003 roku wraz z kuzynem oraz dwoma innymi znajomymi pojechaliśmy do zamorskiej Szwecji prawie pod koło podbiegunowe. Zwiedzeni optymistyczną możliwością zarobienia tysięcy koron jechaliśmy szukać i zbierać "jutron" - czyli taka nietypowa szwedzka malina, dojrzała jest żółta i smakuje jakby była spleśniała. Ale Szwedom to smakuje... Ble...
Niestety jak to zwykle bywa po przyjeździe okazało się (już w Storuman, które notabene jest właśnie takim szwedzkim zagłębiem jutronowym), że na polu namiotowym jest kartka z napisem po polsku: "brak wolnych miejsc"... Dziwnym trafem niemieccy i holenderscy turyści wciąż przyjeżdżali i odjeżdżali ze Storuman. Było to spowodowane zwykłą niechęcią do Polaków oraz fakt że jeden Niemiec zostawi więcej euro niż 10 Polaków którzy przyjechali do pracy.
Ponadto dowiedzieliśmy się, że jutron to dopiero za 2 tygodnie się pojawi, a wcześniej nie ma co nawet go szukać, o czym (jak to podejrzliwi Polacy) przekonaliśmy się sami dnia następnego.
W związku z powyższym postanowiliśmy zaoszczędzić pieniędzy i koniec końców zamieszkaliśmy nad 4 co do wielkości jeziorem w Szwecji, z którego czerpaliśmy wodę i łowiliśmy ryby, szczególnie szczupaki. 2 tygodnie wylegiwania się nad J. Storuman w okresie lata subpolarnego (Słońce praktycznie świeci cały dzień, a zachód trwa od 20 do 6 rano:)), przerodziło się później w kolejne 3 tygodnie, tyle że już w pracy na bagnach w poszukiwaniu jutronu.

Czarna
Czarna - 2009-03-28 20:52
Ja chcę więcej szczegółów! Rudziutki uciąłeś tą historię ledwo na starcie:(

Kasia
Kasia - 2010-07-04 10:46
Po pierwsze to nie jest jutron zadne tylko hjorton (czytaj "jurton") a w Polsce to po prostu malina morożka.
A Storuman jest wspaniałe, polecam miejscowość i okolice.

szymon
szymon - 2011-08-22 20:48
od hjort (czyt. juut) -jeleń ,hjortron (czyt. jutron) To albo Wy mieliście fart, albo my niesamowitego pecha, bo jak tylko rozbiliśmy się nad jakimś jeziorem w okolicy Storuman, to następnej nocy przeważnie pojawiał się jakiś strażnik informując o tym, że w Szwecji owszem,można się na dziko rozbić wszędzie, lecz tylko na jedną noc.

Grzesiek
Grzesiek - 2014-06-30 19:14
2 tyg leżenia i potem 3 kolejne w poszukiwaniu jurtonu.....?niezła bajka to kiedy wy tam pojechaliście

igebski
igebski - 2016-08-19 20:34
Też tam byłem w roku 2003. http://szwecja.net/runo/index.html

pomarancz4
Karol&Piotrek Froń&Szczypkowski
Zasoby: 108 wpisów108 512 komentarzy512 923 zdjęcia923 0 plików multimedialnych0